Νέα Χρονιά, Νέοι Στόχοι

Νέα Χρονιά – Νέοι Στόχοι –

Κάθε χρονιά επιθυμούμε μια νέα αρχή! Θέλουμε να κάνουμε αλλαγές στη ζωή μας θέτοντας άλλοτε προσωπικούς και άλλοτε επαγγελματικούς στόχους.

Η νέα χρονιά δείχνει να είναι μια καλή στιγμή για να ξεκινήσουμε από την αρχή.  Το να θέσουμε στόχο να αλλάξουμε τις παλιές συνήθειες που δε μας εξυπηρετούν πια και να υιοθετήσουμε καινούριες και πιο υγιείς, είναι μια πρακτική που αξίζει τον κόπο! Οι περισσότεροι όμως από εμάς, έχουμε διαπιστώσει από την εμπειρία μας, ότι αυτό τις περισσότερες φορές, δεν είναι τόσο εύκολο όσο πιστεύουμε.

Οι συνήθειες μας έχουν δύναμη πάνω μας. Οι επαναλαμβανόμενες πράξεις και σκέψεις καταγράφονται και αποθηκεύονται στο σώμα και στο μυαλό μας. Όσο πιο πολύ τις επαναλαμβάνουμε τόσο πιο ασυνείδητες γίνονται. Ο ψυχολόγος Jeremy Dean λέει ότι οι συνήθειες αποτελούν το 50% όσων κάνουμε κάθε μέρα.

Κάποιες από τις περισσότερες καθημερινές μας συνήθειες, μας είναι αρκετά χρήσιμες. Για παράδειγμα το να κλειδώνουμε όταν φεύγουμε από το σπίτι, το να βουρτσίσουμε τα δόντια μας μετά το φαγητό, το να φοράμε τη ζώνη ασφαλείας ή το να κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να είμαστε στην ώρα μας στα ραντεβού μας.

Ωστόσο υπάρχουν κι άλλες συνήθειες που δεν είναι τόσο χρήσιμες και που μπορεί να είναι από ενοχλητικές, όπως η συνήθεια να τρώμε τα νύχια μας, έως και καταστροφικές ή απειλητικές για την υγεία και τη γενικότερη ευζωία τη δική μας και των άλλων. Για παράδειγμα συνήθειες όπως η  υπερκατανάλωση φαγητού, αλκοόλ, τσιγάρου ή ακατάλληλη εκτόνωση θυμού.

Οπότε επιλέγουμε την αρχή της Νέας Χρονιάς, που είναι η εποχή για νέα ξεκινήματα – για να θέσουμε τους καινούριους στόχους. Παρόλο που οι παλιές, υπάρχουσες συνήθειες έχουν αρκετή ορμή και δυναμική, υπάρχουν εργαλεία διαθέσιμα σε όλους μας, που μπορούν να μας βοηθήσουν να απαγκιστρωθούμε από τα «καλοφορεμένα» μοτίβα. Κατά την άποψή μας, το πιο ισχυρό εργαλείο είναι η συνειδητότητα!

Η δύναμη της επιλογής

Λίγες στιγμές διαλογισμού αρκούν για να καταλάβουμε ότι το μυαλό μας χάνεται σε σκέψεις, ονειροπoλήσεις, υποθετικά σενάρια και συναισθηματικά δράματα κατά το 99,99 % του χρόνου. Και μετά δε θέλει πολύ για να καταλάβουμε ότι το 99,99% του υλικού των σκέψεων μας, είναι το ίδιο ανακυκλωμένο υλικό, που επαναλαμβάνεται συνέχεια. Αυτή είναι η δύναμη της συνήθειας.

Καθώς ξεκινάμε να μπαίνουμε σε μια διαδικασία να αρχίζουμε να αποκωδικοποιούμε τα ασυνείδητα μοτίβα των σκέψεων μας και των αντιδράσεών μας, μπορούμε στην πορεία σιγά σιγά να αρχίσουμε να τα αναγνωρίζουμε όλο και νωρίτερα. Αυτό μας βοηθά να σταματάμε να “ταΐζουμε“ τα γνωστά μοτίβα πριν μας κατακλύσουν, πριν να μας κάνουν «κατάληψη» και δημιουργήσουν ανθυγιεινές αντιδράσεις. Καθώς σταματάμε να ταΐζουμε τις συνήθειές μας, ανακαλύπτουμε ότι υπάρχει πολύς χώρος για νέα δημιουργική ενέργεια.

Η δύναμη της συνειδητότητας είναι που μας δίνει επιλογή. Επειδή οι συνήθειές μας είναι ως επί το πλείστον ασυνείδητες, γι΄αυτό μας φαίνονται απόλυτα φυσιολογικές. Η συνειδητότητα μας δίνει την ευκαιρία να κατεβάσουμε ταχύτητα και να παρατηρήσουμε τις σκέψεις και τις πράξεις στις οποίες επενδύουμε. Όταν παρατηρήσουμε τις σκέψεις μας- και τη δύναμη που έχουν αυτές στις πράξεις μας – τότε θα έχουμε την επιλογή για το αν θα συνεχίσουμε να τις «θρέφουμε»  ή αν θα σταματήσουμε να τους δίνουμε την ενέργειά μας.

Η συνειδητότητα (mindfulness) και οι προθέσεις για τη νέα χρονιά

Οι περισσότερες βαθιά ριζωμένες συνήθειες, προκύπτουν από συνήθειες επιθυμίας ή αποστροφής. Για παράδειγμα, αν θέλουμε να σταματήσουμε να τρώμε βουλιμικά, πρέπει να αναγνωρίσουμε την ενέργεια της επιθυμίας που κρύβεται κάτω από αυτή τη συνήθεια.

Ας υποθέσουμε πως έχετε μια ξαφνική έντονη επιθυμία να φάτε γλυκά. Όταν σταματήσετε κι αναγνωρίσετε τη βασική ρίζα της ενέργειας αυτής της επιθυμίας και απλά μείνετε με αυτή την ενέργεια, θα την παρατηρήσετε να έρχεται και να φεύγει. Είναι απλά μια επιθυμία. Δε χρειάζεται να κάνετε κάτι γι’ αυτή την επιθυμία.

Αν θέλετε να σταματήσετε μια συνήθεια, παρατηρήστε την ενέργεια της. Όταν αρχίσετε να το παρατηρείτε αυτό, αρχίζετε να αντιλαμβάνεστε τις ενέργειες πίσω από τις επιθυμίες. Αρχίζετε να είστε πιο συνδεδεμένοι με τον εαυτό σας και τα συναισθήματά σας κι έτσι είναι πιο πιθανό να αρχίσετε να κάνετε συνειδητές επιλογές και λιγότερο πιθανό να ενεργείτε εις βάρος σας.

Η συνειδητότητα είναι μια τέχνη που χρειάζεται χρόνια για να αναπτυχθεί. Βοηθάει όμως πολύ το να θυμόσαστε να είστε επιεικείς με τη διαδικασία αυτή και τον εαυτό σας.

Μπορείτε να ξεκινήσετε με το να παίρνετε λίγη ώρα κάθε μέρα – 5 λεπτά με 1 ώρα ή και περισσότερο – και απλά να κάθεστε σε μια ήρεμη γωνιά του σπιτιού σας και να παρατηρείτε τις σκέψεις σας.

Όταν ξεκινήσουν οι σκέψεις – και θα ξεκινήσουν – δε χρειάζεται να κάνετε κάτι με αυτές. Ακόμα και το να ενδώσετε σε αυτές, το να τις κρίνετε ή το να προσπαθήσετε να τις απωθήσετε τους δίνει ενέργεια. Απλά παρατηρήστε. Να ξέρετε ότι το να σκεφτόμαστε είναι κάτι που συμβαίνει. Κάποιες μέρες οι σκέψεις θα είναι πολλές και ανεξέλεγκτες, κάποιες άλλες ο νους θα είναι πιο ήσυχος. Με τον καιρό οι συνήθειές μας αλλάζουν. Να είστε υπομονετικοί.

 ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΙΝΕΤΕ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΜΕΝΟΙ ΣΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΣΑΣ

Η συνήθεια της συνειδητότητας (mindfulness) παίρνει χρόνια, αλλά τι μπορείτε να κάνετε άμεσα για να βοηθήσετε τις προθέσεις σας να γίνουν συνήθειες;

Εδώ είναι μερικές προτάσεις:

  • Να είστε ακριβείς. Είτε η πρόθεσή σας είναι να χάσετε βάρος, είτε να αρχίσετε να κάνετε διαλογισμό, κάντε εικόνα τη συγκεκριμένη κατάσταση που θέλετε να καλλιεργήσετε.
  • Μετά – κι αυτό είναι πραγματικά σημαντικό- σκεφτείτε μια ενέργεια που θα βοηθήσει στην επίτευξη της πρόθεσής σας. Πάλι, να είστε ακριβείς.

Δείτε ένα παράδειγμα: ας πούμε ότι θέλετε να ξεκινήσετε να κάνετε πρακτική στο διαλογισμό.

  1. Προσδιορίστε πόσο χρόνο θα θέλατε να ξοδεύετε κάθε μέρα, λαμβάνοντας υπόψη σας τι είναι εφικτό σύμφωνα με το πρόγραμμά σας, τις οικογενειακές και τις επαγγελματικές σας δεσμεύσεις.
  2. Βρείτε ένα σημείο στο σπίτι σας όπου θα βάλετε ένα μαξιλάρι ή ένα παγκάκι διαλογισμού, ώστε να μη χρειάζεται σκέψη και προσπάθεια κάθε μέρα να βρείτε που θα καθίσετε.

Ορίστε μια συγκεκριμένη και σταθερή μέρα κάθε μέρα, Το να κάνετε διαλογισμό  με το που ξυπνάτε το πρωί είναι κάτι που δουλεύει για πολλούς ανθρώπους. Τα τηλεφωνήματα, τα e-mails, τα γεύματα, οι εξωτερικές δουλειές, οι υποχρεώσεις της δουλειάς, των σχέσεων, της οικογένειας, είναι πιο πιθανό να προκύψουν αργότερα μέσα στην ημέρα. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, είναι εύκολο να ξεχάσετε την πρακτική σας.

Αν έχετε ήδη θέσει τους στόχους σας, τα παραπάνω μικρά βήματα που μπορεί να σας βοηθήσουν να μείνετε φέτος πιστοί σε αυτούς.

Καλή χρονιά!!!

 

Διαβάστε εδώ περισσότερα άρθρα!

Copyright © 2021, All rights reserved.

Add to cart